22.08.2014 Endelig en voksen laks



Tross fin vannføring og litt regn har laksefiske vært heller labert den siste uka. Men en fattig trøst er det at fiske har vært dårlig i hele elva. Ikke har vi sett så mange lakser heller, men i kveld så Espen en større laks lengst nede på vallet våres. Det var begynt å mørkne og jeg hadde nesten gitt opp fiske for kvelden. Flua som jeg ofte bruker var en Joch Scott tube med trebklekrok  #8.  Uten å ha noe særlig tro på suksess la jeg ut et brukbart kast i nærheten av stedet laksen var opp. Det drog plutselig i snøret og da jeg løftet stanga kjente jeg dette var storlaks. En ufattelig spennende opplevelse. Jeg var en stund livredd for at den skulle gå særlig lenger nedover elva. Elva svinger 90 gr. vannet smeller i et fjellberg der nede, og stedet kalles "Geitahelvete" med god grunn. Å kjøre fisk i mørket der er ikke å anbefale. Kampen varte ca 10-15 minutter og på land lå en smellfeit hannlaks på 10,1 kg. Hunnlakser over 75cm må settes ut.  Denne var en hann på 103 cm. som var "merket". Vi er opptatt av laksebestanden i elva så vi tar ikke mer enn  vi  har til middagsmat. Om kvelden ble det feiring blant annet med en Bache Hors d'age cognac.



                                            Foto:  Espen Mortensen




                                           Flott hannfisk




                                          Litt kaldere og råere om morgenen nå. Høsten nærmer seg.




                                         

2 kommentarer: